Înființarea de Centre de consiliere și orientare vocațională în școli care să faciliteze elevilor dezvoltarea de abilități pentru carieră și viață.
În cadrul unui centru se vor folosi metode de lucru (consiliere, orientare și evaluare) prin care se va oferi suport și se va monitoriza progresul individual al elevilor în ceea ce privește dezvoltarea abilităților de viață:
În acest centru, se organizează și un program de stagii de practică în firme private, instituții publice și/ sau organizații non-guvernamentale. În acest sens, se constituie Catalogul de stagii la nivelul orașului, un instrument prin care companiile și firmele locale vor avea oportunitatea de a lista oferta de stagii de practică pentru liceeni și studenți.
De asemenea, centrul se ocupă de implementarea unui sistem de feedback între elevi - profesori - părinți, colectează aceste fise și be baza datelor obținute propune derularea de activități pe grupe de interes pentru dobândirea de abilități de viață de către elevi.
Centrele de consiliere și orientare vocațională sunt un instrument complementar activității instructiv-educative școlare care ajută elevii să-și descopere și dezvolte atât abilitățile de viață, cât și oportunitățile de carieră cele mai potrivite.
În acest mod, elevul își poate forma o imagine mai clară asupra abilităților pe care le are sau nu le are/și pe care le poate dezvolta, dar și o imagine reală asupra cerințelor de pe piața muncii.
Centrul de consiliere şi orientare vocaţională vine în completarea curriculei, prin adăugarea unei componente practice, aplicate procesului educațional.
Înființarea unui centru de consiliere și orientare vocațională la nivelul fiecărei școli. Acest centru va funcționa cu un consilier școlar și va fi sprijinit de specialiști din cadrul facultății de Psihologie și Științe ale Educației. Principalele activități desfășurate sunt următoarele:
1. Dezvoltarea și implementarea unor instrumente de evaluare psiho-pedagogică aplicate elevilor cu scopul de a identifica abilitățile, competențele, dar și înclinațiile pe care le au spre anumite direcții profesionale.
2. Discuții cu elevii și părinții, pentru stabilirea unui set de obiective de dezvoltare personală și profesională, pornind de la:
3. Implementarea unui sistem de feedback între elevi - profesori - părinți care să încurajeze o comunicare deschisă, orientată spre îmbunătățire și spre creșterea calității actului educațional.
4. La nivel de liceu, crearea unor parteneriate cu firme, ONG-uri, instituții publice care să ofere un stagiu de practică de maximum o săptămână în care elevul să poată vedea cum se desfășoară în realitate activitatea dintr-un domeniu profesional de interes.
5. Experții Centrelor vor realiza ”Fișa de aptitudini a elevului” pentru fiecare beneficiar în parte, fișă ce va fi întocmită pe baza următoarelor:
<iframe src="https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd26ZyScKRudKd90MuirfURtKaHMeL_wcSl_bWBgWCOOR0h9A/viewform?embedded=true" width="640" height="1644" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Loading…</iframe>