< Înapoi

Cum a funcționat Design Thinking în Salonic. Inspirație la final de înscriere a problemelor pentru Soluții colaborative

Suntem aproape de finalul etapei de înregistrare a provocărilor orașului pe https://solutiicolaborative.ro Ne-am gândit să mergem dincolo de teorie; așadar, astăzi vom discuta despre cum a funcționat Design Thinking în procesul de revitalizare a pieței Kapani din Salonic, Grecia.
Foto de Vianney CAHEN pentru Unsplash

Suntem aproape de finalul etapei de înregistrare a provocărilor orașului pe https://solutiicolaborative.ro

31 ianuarie este ultima zi în care ieșenii pot înscrie, pe platforma proiectului, obstacolele care îi împiedică să se bucure mai mult de viața în orașul nostru. Am tot amintit de această nouă abordare, Design Thinking, în toată comunicarea proiectului, mai ales pe pagina de Facebook Soluții Colaborative. Ne-am gândit să mergem dincolo de teorie; așadar, astăzi vom discuta despre cum a funcționat Design Thinking în procesul de revitalizare a pieței Kapani din Salonic, Grecia.

Care era problema?

Piața Kapani este cea mai veche piață publică din Salonic, situată în apropierea centrului vechi. Datorită unor probleme ce țin de construcții, mentenanță și funcționare, s-a transformat dintr-o locație atractivă, într-un spațiu considerat periculos și evitat, atât de către localnici, clienți, cât și de turiști.
Riscul ca această piață să-și fi pierdut identitatea și să eșueze în transmiterea valorilor tradiționale era ridicat.

Este acum Kapani un loc sigur?

Da. Un proiect pilot început în Octombrie 2016, a reușit să readucă piața Kapani în mijlocul ecosistemului economic local cu o investiție de doar 35.000 Euro.

Care a fost abordarea lor?

Proiectul a fost derulat prin programul Design for Europe, iar parteneri au fost Municipalitatea Salonic, Asociația Profesioniștilor Piețelor Tradiționale, Asociația Youthnest și Platforma de creativitate.


Ideea din spatele acestui proiect a fost aceea de a implica cetățenii, antreprenorii locali, instituțiile și turiștii pentru a găsi cele mai fiabile soluții, benefice pentru toți cei implicați. Abordarea esențială Design Thinking  - aceea care pune în centru nevoile oamenilor și se axează pe empatie - i-a ajutat pe specialiști să înțeleagă nevoile oamenilor, să le prioritizeze și, mai apoi, să vină cu cea mai bună soluție pentru comunitate.


Proiectul a durat 3 luni, iar după implementare, Piața Kapani funcționează mai bine ca niciodată. Proiectul-pilot le-a oferit o strategie de dezvoltare a pieței pe termen scurt, o nouă identitate, o mai bună colaborare cu antreprenorii și cu patronii de afaceri. Pe lângă cele menționate, piața se bucură de recunoaștere din partea tinerelor generații și este des vizitată de turiști.

Fiecare succes se coagulează pornind de la probleme

Nu a fost un proiect tocmai ușor. Cu resurse de timp și bani limitate, experții s-au lovit și de percepții învechite sau scepticism din partea locuitorilor implicați. La acestea se adaugă lipsa de informații concrete legate de Design Thinking și problemele economice suferite de Grecia în acea perioadă de timp. Cu toate acestea, echipa de experți a reușit să ducă la bun sfârșit proiectul și datorită acestei abordări, acum știm mai multe și auzim mai des despre piața Kapani.

Unde găsim poze cu piața Kapani?

La o simplă căutare pe Instagram sau Pexels.com, putem vedea că piața Kapani este des promovată mai ales de către tineri și turiști. Fotografiile surprind bunătățuri tradiționale, fructe și legume, haine și accesorii comercializate de producători locali sau business-uri partenere.

De ce este relevant acest caz?

Revitalizarea pieței Kapani este un model de bune practici și un studiu de caz obligatoriu pentru experții care utilizează Design Thinking. Ne uităm la succesul din Salonic și ne place să credem că vom obține rezultate frumoase și la noi, în Iași.


Dar pentru a avea cele mai bune rezultate, trebuie să comunicăm și să colaborăm.


De aceea, vă reamintim să completați pe https://solutiicolaborative.ro problemele voastre, până pe 31 ianuarie.

Spor la implicare!

Sursă informații:

https://www.interregeurope.eu/policylearning/good-practices/item/1513/design-thinking-for-the-regeneration-of-the-kapani-market/




Articol scris de Raluca pe 15 ianuarie 2021

Raluca Marcu
Raluca Marcu

coordonator organizare evenimente

Soluții colaborative

^ De la început